Üdítő zenék, lélekemelő pillanatok >>>
HANGRAFORGÓ EGYÜTTES
Takács Miklós
Húszéves a Hangraforgó együttes. Zenéjükkel a szívemhez
szólnak. Megérintenek.
A dallamuk és művészetük közösséget teremt, a
lelkekig ér. Az együttes tagjai nemcsak együtt zenélnek,
hanem egy családot is alkotnak. Harmóniában
az együttes, harmóniában a család!
Faggyas László és F. Sipos Bea művészek az együttes
tagjai.
Mióta zenéltek együtt? Mióta éltek együtt? Érzelmi
azonosság a mindennapokban és a művészetben.
Hogyan tudtátok megteremteni ezt a harmóniát?
Hosszú évekkel ezelőtt, a Fiatal Dalosok Találkozóján,
Székesfehérváron ismerkedtünk meg, és
az élet kacskaringói után, 2002-től nemcsak zenésztársai lettünk egymásnak,
hanem a magánéletünkben is szövetséget kötöttünk. Ezt követően, 2003-tól
vettük fel a Hangraforgó nevet, amelyet Radnóti Miklós 1944-ben írott Majális
című verséből választottunk: „A hangraforgó zeng a fű között...” Az elnevezés
a költő szóalkotása, a tölcséres gramofon szép, magyar megfelelője, amely bár
nem vált közismertté, nekünk azonban megtetszett, hiszen összekapcsolódik
benne a költészet és a muzsika.
Természetesen már előtte is zenéltünk, külön-külön. Zenei múltunk gazdag:
egyfelől a népdalok és a klasszikus zene, másfelől a mai dal, a rockzene jelentették
a kiindulópontot. Ezekből semmi nem veszett el, csak rétegződött, színeződött,
egységesedett. Az együtt muzsikált lassan 20 év során számunkra is kiderült,
hogy jól tudunk együtt dolgozni: önálló szerzeményeinket, a bennünk élő zenei
gyökereket a közös hangszerelés teszi igazán „Hangraforgóssá”.
Az alkotás folyamatában mit tartottatok leginkább szem előtt? Hogyan
születik a zene? Hogyan jön létre a dalszöveg? Hogyan kel szárnyra a dallam?
A verséneklés speciális műfaj. Nincs kialakult iskolája, a művelői a zenei élet
különböző területeiről érkeztek, más-más zenei irányultsággal, felkészültséggel,
fogékonysággal és eszköztárral. A közös talán az akusztikus megszólalás és a
személyesség, de ez – látva napjaink zenei folyamatait – ma már nem mondható
ki egyértelműen. Mindenképpen „kamaraműfaj”, amely nagy stadionokban, a
média és a reklámipar modern eszközeivel támogatva elveszti, vagy legalábbis
alapvetően megváltoztatja közvetítő erejét. A mi hitvallásunk szerint a műfajunkban
elsődlegesnek a versnek kell lennie. Nekünk zenészeknek némi alázattal
kell viszonyulnunk a nyersanyaghoz, nem elsősorban a saját egónkat és zenei
elképzelésünket kell mindenáron keresztülvinni a verseken, hanem finoman
hangolva kell, hogy a vers szolgálatába álljunk, mégsem szolgalelkűen, hanem
egyenrangú társként.
A kisközösségek modernkori énekmondóivá váltunk, hiszünk a személyességben,
az akusztikus zene erejében, és valljuk, hogy minden korosztály számára van
„énekelni valónk”. Megfordulunk óvodákban, iskolákban, templomokban, felnőtt
és idős közösségekben – művelődési házakban, könyvtárakban vagy ünnepi rendezvényeken.
Érezzük a visszajelzésekből, a koncertek hangulatából, az emberek
hozzánk való viszonyulásából, hogy a tevékenységünkben sok emberséget látnak.
Talán azért, mert nem egyszerűen a sikerre törekszünk – persze jólesik az elismerés –, hanem a költők – néha súlyos
– gondolatait hordozzuk vállunkon,
közvetítünk korok és terek között.
Olyan szövegeket, énekeket választunk,
amelyek hozzánk közel állnak,
költői üzenetükkel, művészi megfogalmazásukkal
egyetértünk, azonosulni
tudunk, nem kell tőlünk idegen
szerepekbe bújnunk. A versválasztásokban
elég nagy a szabadságunk.
Időnként vannak inspiráló felkérések,
dalt termő alkalmak vagy pályázatok,
de nyugodtan beismerhetjük azt is, ha
valamely verssel vagy költővel nem
tudunk egy hullámhosszra kerülni.
Többféle hangszeren játszotok,
roppant széles repertoárral. Melyik
hangszer a legkedvesebb, és miért? Hogyan jutottatok hozzá művészetetek
hangszereihez, mi a története?
A zenével töltött évek során nemcsak a dalok szaporodtak, hanem a hangszerek
is. Két akusztikus gitárral kezdődött, aztán jöttek sorban a korábban használt
és újabban vásároltak is: bekerült a repertoárba a hegedű, a furulyák, különféle
pengetős és ritmushangszerek, a mandolin, az ukulele, a darbuka. Majd, ahogy
az érdeklődésünk a korábbi századok zenéje felé is fordult, újabb „családtagok”
érkeztek a házhoz: koboz, lantgitár, reneszánsz lantok. De a különlegességeknek
sem tudtunk ellenállni: így van a hangszereink között például orosz domra, kazah
dombra, török saz, bağlama, kemençe.
A furulyák is gyarapodtak, egy-egy dalban megszólal az ír furulya, a tilinkó,
a kaval, próbálkozunk a khena és a tárogató megszólaltatásával is. Gitárokból
is van választék: a klasszikus és akusztikus gitár mellett van 12 húros gitárunk,
basszusgitárunk és elektromos szólógitárunk is.
Ha nem is kezelünk minden hangszert professzionálisan, de megvan az a
lehetőségünk, hogy a különböző hangszerkaraktereket kihasználva más-más
hangulatot vagy kort idézzünk meg. Valljuk, hogy egy előadás a közönség számára
is változatosabb, élvezetesebb, ha nem minden dal „egyformán szól”. A különleges
hangszereken való játék pluszélmény előadónak és hallgatónak egyaránt.
Néhány mérföldkövet szeretnénk tudni művészetetekből, amelyre mi, győri
polgárok is joggal lehetünk büszkék.
2007-ben született meg Győr város himnusza. Pusztai Zoltán versére Pálfalvi
A. János írt zenét. A dal hangszerelését, stúdiómunkálatait a Hangraforgó végezte,
élő előadására alkalmi formáció jött létre: Pálfalvi A. János, Szabó Rita,
Vasánszki J. Richárd, F. Sipos Bea és Faggyas László. A dalt Csordás Veronika
énekelte. Debütálása a 42. nyárnyitó koncerten, a Dunakapu téren, az Omega
együttes színpadra lépése előtt kb. 50 ezer főnyi közönség előtt zajlott. Ez év
augusztusában pedig Zalaegerszegen adtuk elő a dalt, az Itthoni Dal Fesztiválon
a dalszöveg, Az én városom című vers az első helyezést érte el.
2008–2014 között ötletgazdái, szervezői és lebonyolítói voltunk a hét éven
át megrendezésre kerülő InternetVers Fesztiváloknak. A három alkalommal
Győrött, majd Mátészalkán, Pakson, Budapesten és Gyomaendrődön megvalósult
találkozók során több száz alkotó tollából születtek versek abból a célból, hogy
verséneklő, megzenésítő zenészeknek felkeltse az érdeklődését. A fesztiválokra
született dalokat neves művészek szakmai zsűrizésével állítottuk színpadra, a
háromnapos rendezvényen az adott évben kerek születési évfordulós nagy költőinkre
emlékeztünk profi előadók verskoncertjeivel.
A fesztivál nemzetközi jellegét is bizonyítja, hogy versek érkeztek Kanadából,
Felvidékről és Erdélyből, dalokkal pályáztak Ausztráliából, Spanyolországból,
Németországból, Felvidékről, Erdélyből, valamint Magyarország mind a négy
sarkából, szólisták és zenekarok, gyermekek és nagyszülők, amatőrök és profi
előadók, „fűzfapoéták” és József Attila-díjas költők. Az országban akkortájt ez
volt az egyedüli fesztivál, amely pályázási, zsűriztetési, bemutatkozási lehetőséget
biztosított amatőr versírók és verséneklők számára, elősegítve ezzel az alkotók
találkozását és szakmai együttműködését.
2011. április 11-én, a magyar költészet napján – József Attila születésnapján
– tizenkét órás maratoni verskoncertet adtunk. Helyszíne a Zichy-palota nagyterme
volt. Tizenkét témakörbe sűrítettük a zenés irodalmi programot, amelyben
a nyugatos költőktől kezdve a gyerekekhez szóló Weöres Sándor-verseken át a
régmúlt, majd a kortárs költők énekelt verseit is előadtuk. A közel 200 dalban
35 hangszert szólaltattunk meg.
2013. február 1-jétől 2020. november 6-áig, kilenc évadon át üzemeltettük a
Hangraforgó Klubot, az énekelt versek klubját Győrben, kezdetben az Esterházy-
palotában, 2013 szeptemberétől pedig a Dr. Kovács Pál Könyvtár klubhelyiségében.
Estjeinkre a hónapról hónapra változatos Hangraforgó-repertoár
mellett rendszeresen hívtunk vendégeket is. Egyrészt a műfaj országosan ismert
előadói – többek között Gryllus Dániel, Tolcsvay Béla, Krulik Zoltán, Kátai
Zoltán, Dévai Nagy Kamilla, Huzella Péter –, másrészt Győrben kevésbé ismert
műfajtársaink – Berzevici Zoltán, Keresztes Nagy Árpád, Csalogató együttes,
Buda Ádám – fordultak meg nálunk.
Fontosnak tartottuk a kapcsolatteremtést a Győrben és környékén élő zenészek
és a társművészetek alkotóival. E téren is igen változatos a paletta: költő,
képzőművész, fotográfus, néptáncos, bábművész, filmes szakember és polihisztor
vendégeink is voltak, akikkel megörvendeztettük a közönséget. Az egyre
népszerűbbé váló klub az utóbbi két-három évben mindig telt házzal működött.
Amit még feltétlenül el kell mondanunk: győri működésünk legfőbb bázisa és
támogatója a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér, amely nem csupán
klubestjeinknek adott otthont, de támogatta a Radnóti-albumunk megjelenését
és a 15 éves jubileumi koncertünket is.
Nemzetközi versenyeken is részt vettetek, sikert arattatok.
Az Európai Protestáns Egyházak Közössége (GEKE) A reformáció 500. évfordulójára
készülve címmel szövegírói és dalszerzői pályázatot hirdetett. A
versengésre az utolsó pillanatokban Miklya Zsolt költő barátunk hívta fel a
figyelmünket, aki maga is pályázott három versével – kettő ezek közül első helyezést
ért el. Az alkotás lázában égve és a határidő szorításában még arra sem
volt időnk, hogy felvegyük a dalokat, így csak kottaként küldtük be. Ezután
eltelt némi idő, majd jött a hír, hogy Miklya Zsolt Limesen égő című versére
írt dalunk a kategória első helyezettje lett. Azért is nagy öröm volt ez, mert
megvalósult az, hogy nemcsak a személyesen interpretált dal állja meg a helyét,
hanem a kottaként lejegyzett dallam is értéket képvisel, élni kezd még akkor is,
ha nem magyar anyanyelvű emberek találkoznak vele.
2015 őszén zajlott az eredményhirdetés, majd 2017. március 19-én került sor a
díjátadóra és az ünnepi istentiszteletre Wittenbergben, ahol abban a nagytemplomban
(Stadtkirche St. Marien) adtuk elő a dalt, amelyben egykoron Luther
Márton is prédikált. 2016 augusztusában átvehettük a legrangosabb megyei művészeti elismerést,
a Kormos István-díjat. Felvidéki, erdélyi és délvidéki fellépéseinken kívül távolabbra is eljutottunk.
2017 január-februárjában Ausztrália öt nagyvárosának kisebb-nagyobb magyar
közösségeit kerestük fel, és vittük el hozzájuk dalainkat. 36 alkalommal léptünk
fel, többek között magyar iskolákban, cserkésztáborban, idősek otthonában,
miséken és istentiszteleteken, ötvenhatosok klubjában, Radnóti-esten és egyéb
társasági összejöveteleken.
Repertoárotok és előadóművészetetek lenyomata és üzenete a jelennek és
jövőnek egyaránt. Miközben dalaitok rögzítése, előadásaitok archiválása az
évtizedes munka gyümölcse.
Egész munkásságunk alatt fontosnak tartjuk az elkészült dalok rögzítését,
megörökítését. Mivel nemcsak előadók, hanem elsősorban dalszerzők vagyunk,
időről időre készítünk teljes, tematikusan szerkesztett vagy egy-egy életműhöz
kötődő összeállításokat, amelyek ugyan egészükben nem válnak a mindennapi
repertoárunk részévé, de fontos részei az alkotói munkánknak. Fecske Csaba,
Weöres Sándor, Oláh András, Képes Géza, Radnóti Miklós, Ratkó József, Reményik
Sándor, Ady Endre költészetéből készült egy-egy lemeznyi anyagunk,
1848–49 és 1956 emlékezetéből, a trianoni évfordulóhoz és a téli ünnepkörhöz
kapcsolódó énekekből szintén egy-egy albumunk. Gondoltunk a legkisebbekre
is: az óvodás korosztálynak is több összeállítással kedveskedtünk. Tervünk bőven
van még, csak idő és energia kérdése, mennyit tudunk ezekből megvalósítani.
Alkotómunkátokban megjelent egy mesejáték, A titokzatos aranyhegedű
címmel. Beszélnétek erről az új projektről?
Az idei év legérdekesebb és legnagyobb vállalkozása a mesejáték színrevitele
volt. 2022 tavaszán Gerjen községtől lehetőséget kaptunk arra, hogy egy iskolai
nyári táborral összekapcsolva, falusi happening jelleget öltve, a gyerekeket,
pedagógusokat és más helybéli közreműködőket is bevonva megszülethessen A
titokzatos aranyhegedű ősbemutatója. A darab életre keltése egyben a közösségteremtés,
közösségfejlesztés fontos funkcióját is betöltötte, az előadásban aktív
szerepet vállaló amatőr szereplők – gyerekek és felnőttek – mellett a díszletek,
kellékek előállítása is a falubeliek összefogásával valósult meg.
A cselekmény, amelyben elképzelhettük, milyen lenne az életünk, ha elhallgattatják
az éneket, a dalt, ha elnémulnak a hangszerek, a történeten túlmutató
utalásokat, jelképeket is hordozott, átemelve a mesét a gyermekműfajból egy
korosztályhoz nem kötött kategóriába. Minden jelenlévő tudta, értette, micsoda
ereje van a közösségnek, nemcsak a történetben, hanem ott, a gerjeni művelődési
ház színpadán is, ahol a lelkesedés, a szív néhány nap alatt a kis résztvevőkből
szerepüket komolyan vevő és átéléssel előadó s a legnemesebb értelemben vett
amatőr színjátszókat teremtett.
Ha meg kellene fogalmaznotok az elmúlt két évtizedet, mit tartanátok a
legfontosabbnak?
A 20 évnyi múlt nem kevés: dalokban és koncertekben gazdag éveket tudhatunk
magunk mögött, hét általunk szervezett fesztivállal, két alkotótáborral, kilenc
évadnyi Hangraforgó Klubbal. A hangos médiasiker és -visszhang ugyan elkerült
minket, de már elég érettek vagyunk ahhoz, hogy tudjuk, a megmérettetés
alapja nem feltétlenül a „hivatalos” ismertség. Alapjában véve őrzői és továbbvivői
vagyunk a régi korok krónikás énekesei által képviselt értékteremtő, irodalomközvetítő
hagyománynak, afféle „végvári vitézekként” – de győri lakhelyünkről
számtalan irányban szerteágaznak útjaink.